Fără râul Nistru, Moldova ar putea deveni un deșert

Problema construcției pe râul Nistru a Hidrocentralei de la Dnestrovsk a reușit să unească forțele de opoziție (PLDM, PCRM, PSRM și PL). Acestea au cerut în plenul Parlamentului desfășurarea audierilor parlamentare pentru a fi chemat un responsabil de la Guvern ca să explice ce se întâmplă pe râul Nistru. Însă propunerea de a introduce subiectul la ordinea zilei nu a fost susținută de plenul Parlamentului. Această propunere a fost votată doar de 43 de deputați. „Sunt foarte multe lucruri necunoscute, și dacă într-adevăr sunt aceste negocieri interguvernamentale, este foarte bine ca Parlamentul să cunoască multe despre ele”, a declarat deputatul

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
22 februarie 2018

Parlamentul European a examinat persecuția avocaților din Moldova, Azerbaidjan, Ucraina, Rusia și Kazahstan

              La 20 februarie 2018 a avut loc un eveniment pe tema persecuției și protecției avocaților la sediul Parlamentului European din Bruxelles. Evenimentul a fost găzduit de deputații europeni în parteneriat cu Fundația Open Dialog.                La eveniment a participat Ana Ursachi, avocata cunoscută pentru apărarea drepturilor omului în Moldova, fondatoarea mișcării civice „#NuMaTem”, împreună cu un grup de europarlamentari, reprezentanții Fundației Open Dialog și apărătorii pentru drepturile omului din Azerbaidjan și Kazahstan care la moment sunt refugiați pentru persecutări politice.                Avocata a declarat că în cadrul acestui eveniment fost abordată problema avocaților

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
21 februarie 2018

Mihail Saakaşvili din nou reținut în Ucraina

Fostul preşedinte georgian, Mihail Saakaşvili, devenit lider de opoziţie în Ucraina, a fost reținut luni la Kiev de persoane necunoscute, a declarat purtătorul său de cuvânt. Conform acestuia, indivizi neidentificaţi care purtau costume verzi de camuflaj şi aveau feţele acoperite cu măşti l-au luat cu forţa pe Saakaşvili. Acesta a mai declarat că răpitorii ar putea fi membri ai unei unităţi speciale a serviciului de protecţie a frontierei, dar nu a oferit detalii. Pe pagina de Facebook a fostului președinte georgian a fost postat un filmuleț cu reținerea acestuia. Din imaginile video se poate de observat că Mihail Saakasvili a

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
12 februarie 2018

Victor Chirilă: Propunerile Federației Ruse pentru reluarea consultărilor în formatul „5+2” sunt periculoase

Propunerile Federației Ruse privind reluarea consultărilor și negocierilor în formatul „5+2” de soluționare a conflictului transnistrean, cu asumarea îndeplinirii anumitor condiții de către Chișinău și Tiraspol, sunt periculoase la etapa actuală din mai multe considerente. Cel puțin aceasta consideră președintele Asociației pentru Politică Externă, Victor Chirilă, potrivit căruia formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri de probleme, în special pe cele politice și de securitate.

Victor Chirilă a menționat în cadrul unei conferințe de presă că formatul „5+2” a fost relansat în 2012, atunci Chișinăul împreună cu administrația de la Tiraspol, dar și mediatorii și observatorii au căzut de acord asupra principiilor și procedurilor de relansare a consultărilor și eventualelor negocieri în acest format împărțind subiectele în trei coșuri:

  • problematica politică și de securitate;

  • problemele economice și de facilitare a mișcării populației pe ambele maluri ale Nistrului;

  • subiectele de ordin umanitar și drepturile omului.

„Din 2012 și până în 2014 au avut loc mai multe runde de întâlniri în formatul „5+2”, după care au fost suspendate în urma nemulțumirii Federației Ruse și administrației de la Tiraspol față de eficiența acestui format de negocieri. Iată că, după doi ani, Federația Rusă consideră că această pauză a durat „inacceptabil de mult” – așa este formularea părții ruse, și este timpul ca acest format „5+2” să fie relansat, dar nu înainte ca anumite condiții să fie îndeplinite de Chișinău și de Tiraspol”, a spus președintele APE, evidențiind printre propunerile părții ruse cea ca „Chișinăul și administrația de la Tiraspol să elaboreze un document ce ar conține garanții de implementare a acelor acorduri care vor fi convenite în formatul „5+2””.

La fel, partea rusă propune ca Tiraspolul și Chișinăul să-și asume următoarele obligații: să evite acțiuni care ar putea deteriora situația ambelor părți în domeniul economic și social; să faciliteze întâlnirile regulate ale grupurilor de lucru între autoritățile de la Chișinău și administrația de la Tiraspol, iar aceste grupuri de lucru să aibă puteri suficiente pentru a soluționa subiecte importante de pe agenda comună; normalizarea situației în domeniul investigărilor penale care vizează reprezentanții autorităților de la Tiraspol, cât și a unor reprezentanți ai autorităților de la Chișinău.

„Accentul este fals. Formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri, în special mă refer la refuzul Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe subiecte politice și de securitate, coșul ce prevede reglementarea politică a conflictului transnistrean. Orice înțelegere în domeniul economic și social, și în alte domenii importante pentru ambele părți, volens-nolens se vor lovi de anumite obstacole dacă problemele importante politice și de securitate nu sunt rezolvate, dacă negocierile și consultările nu au loc în paralel”, a mai opinat Victor Chirilă.

Referindu-se la problema grupurilor de lucru, președintele APE a menționat că este bine ca aceste grupuri să aibă împuterniciri cât mai largi pentru a rezolva problemele. Însă, în actualul context, este periculos pentru Chișinău. „Este periculos pentru că nu există o politică de Reintegrare, nu există o strategie în acest sens, nu există politici, planuri de acțiuni sectoriale pentru diferite ministere, nu există o coordonare. Pentru că Biroul de Reintegrare are capacități umane insuficiente, expertiză insuficientă. I se atrage o atenție tot mai mică acestei instituții din partea autorităților centrale ale statului. Viceprim-ministrul pentru Reintegrare nu are autoritatea cuvenită pentru a coordona această politică de Reintegrare care, repet, este inexistentă”, a mai menționat directorul Asociației pentru Politică Externă, care a sugerat Chișinăului să elaboreze un sistem de coordonare instituțională la toate nivelele, să desfășoare seminare de instruire pentru membrii grupurilor de lucru, care să cunoască tacticele de negociere și diferite capcane care le-ar putea fi întinse.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author