Cum câștigăm alegerile?

Expertul economic Dumitru Alaiba pe blogul său scrie  cum câștigăm alegerile: „Nu sunt adeptul tranzițiilor violente de putere. Sunt adeptul tranzițiilor de putere exclusiv democratice, prin alegeri. Până în 2016 Moldova, de când există ca și țară, a avut un record absolut de a asigura tranziția puterii exclusiv prin alegeri. Chiar și în 2009, tot prin alegeri Voronin a fost dat jos. În 2016, Partidul Democrat a luat prima dată puterea ocolind alegerile. În esență, a fost prima tranziție a puterii fără alegeri. De atunci, nu avem democrație, dar multor din noi le-a luat alți doi ani jumate ca să

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 decembrie 2018

Preşedintele RM intenţionează să creeze o structură paramilitară

Igor Dodon, actualul președinte, care a suferit cinci suspendări umilitoare, a anunțat că nu va tolera a șasea oară. Potrivit lui Dodon, în ultimele zile, el a primit câteva mii de apeluri care au cerut crearea unei mișcări populare – așa-numita „gardă prezidențială”. Dodon a spus acest lucru vineri, în aerul canalului NTV Moldova, controlat de el în legătură cu posibila demitere a acestuia. „Președintele parlamentului amenință să mă înlăture în fiecare zi, așa că oamenii mă cer deja să creez o mișcare populară. Și vreau să spun că există o mare probabilitate ca în viitorul apropiat să susțin această

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
15 decembrie 2018

Sondaj IRI: Patru partide ar intra în momentul de față în Parlament

Rezultatele  sondajului  de opinie dat de IRI demonstreaza ca dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, patru partide ar intra în Parlament: Partidul Socialiștilor (PSRM), Partidul Democrat (PD), Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) Partidul Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA). Potrivit sondajului efectuat deInternational Republican Institute (IRI) în perioada 11 septembrie – 16 octombrie, pe un eșantion de 1,503 respondenți,  pe primul loc este clasat Partidul Socialiștilor cu un procentaj de 32 la sută. PD, PAS și Platforma DA cu câte 12%. Totodată, este de menționat și faptul că, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova și Partidul Șor ar acumula câte

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 noiembrie 2018

Victor Chirilă: Propunerile Federației Ruse pentru reluarea consultărilor în formatul „5+2” sunt periculoase

Propunerile Federației Ruse privind reluarea consultărilor și negocierilor în formatul „5+2” de soluționare a conflictului transnistrean, cu asumarea îndeplinirii anumitor condiții de către Chișinău și Tiraspol, sunt periculoase la etapa actuală din mai multe considerente. Cel puțin aceasta consideră președintele Asociației pentru Politică Externă, Victor Chirilă, potrivit căruia formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri de probleme, în special pe cele politice și de securitate.

Victor Chirilă a menționat în cadrul unei conferințe de presă că formatul „5+2” a fost relansat în 2012, atunci Chișinăul împreună cu administrația de la Tiraspol, dar și mediatorii și observatorii au căzut de acord asupra principiilor și procedurilor de relansare a consultărilor și eventualelor negocieri în acest format împărțind subiectele în trei coșuri:

  • problematica politică și de securitate;

  • problemele economice și de facilitare a mișcării populației pe ambele maluri ale Nistrului;

  • subiectele de ordin umanitar și drepturile omului.

„Din 2012 și până în 2014 au avut loc mai multe runde de întâlniri în formatul „5+2”, după care au fost suspendate în urma nemulțumirii Federației Ruse și administrației de la Tiraspol față de eficiența acestui format de negocieri. Iată că, după doi ani, Federația Rusă consideră că această pauză a durat „inacceptabil de mult” – așa este formularea părții ruse, și este timpul ca acest format „5+2” să fie relansat, dar nu înainte ca anumite condiții să fie îndeplinite de Chișinău și de Tiraspol”, a spus președintele APE, evidențiind printre propunerile părții ruse cea ca „Chișinăul și administrația de la Tiraspol să elaboreze un document ce ar conține garanții de implementare a acelor acorduri care vor fi convenite în formatul „5+2””.

La fel, partea rusă propune ca Tiraspolul și Chișinăul să-și asume următoarele obligații: să evite acțiuni care ar putea deteriora situația ambelor părți în domeniul economic și social; să faciliteze întâlnirile regulate ale grupurilor de lucru între autoritățile de la Chișinău și administrația de la Tiraspol, iar aceste grupuri de lucru să aibă puteri suficiente pentru a soluționa subiecte importante de pe agenda comună; normalizarea situației în domeniul investigărilor penale care vizează reprezentanții autorităților de la Tiraspol, cât și a unor reprezentanți ai autorităților de la Chișinău.

„Accentul este fals. Formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri, în special mă refer la refuzul Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe subiecte politice și de securitate, coșul ce prevede reglementarea politică a conflictului transnistrean. Orice înțelegere în domeniul economic și social, și în alte domenii importante pentru ambele părți, volens-nolens se vor lovi de anumite obstacole dacă problemele importante politice și de securitate nu sunt rezolvate, dacă negocierile și consultările nu au loc în paralel”, a mai opinat Victor Chirilă.

Referindu-se la problema grupurilor de lucru, președintele APE a menționat că este bine ca aceste grupuri să aibă împuterniciri cât mai largi pentru a rezolva problemele. Însă, în actualul context, este periculos pentru Chișinău. „Este periculos pentru că nu există o politică de Reintegrare, nu există o strategie în acest sens, nu există politici, planuri de acțiuni sectoriale pentru diferite ministere, nu există o coordonare. Pentru că Biroul de Reintegrare are capacități umane insuficiente, expertiză insuficientă. I se atrage o atenție tot mai mică acestei instituții din partea autorităților centrale ale statului. Viceprim-ministrul pentru Reintegrare nu are autoritatea cuvenită pentru a coordona această politică de Reintegrare care, repet, este inexistentă”, a mai menționat directorul Asociației pentru Politică Externă, care a sugerat Chișinăului să elaboreze un sistem de coordonare instituțională la toate nivelele, să desfășoare seminare de instruire pentru membrii grupurilor de lucru, care să cunoască tacticele de negociere și diferite capcane care le-ar putea fi întinse.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author