Consilierul lui Dodon a fost dat afară de la ședința Parlamentului

Președintele Parlamentului Andrian Candu l-a alungat astăzi, de la ședința Legislativului, pe Maxim Lebedinschi, consilierul prezidențial al președintelui Igor Dodon, pe motiv că acesta ar fi făcut „atac la persoană” și ar fi încălcat astfel Regulamentul Parlamentului. „Ne vom descurca și fără dumneavoastră”, i-a spus Candu lui Lebedinschi, afirmând că acesta este în Parlament pentru a reprezenta interesele Președinției, și nu pentru „a ataca pe cineva”. Lebedinschi luase cuvântul în cadrul discuțiilor care vizau o inițiativă a Partidului Liberal de a crea o comisie de anchetă în cazul expulzării ilegale a celor șapte profesori și manageri turci de la rețeaua

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
27 septembrie 2018

OrheiLandromat – caritate politică

Republica Moldova se confruntă de mult timp cu problema finanțării netransparente a partidelor politice. În contextul alegerilor parlamentare ce urmează în februarie 2019, putem anticipa noi cazuri de finanțare ilicită a activităților electorale, dat fiind interesul anumitor forțe politice să acapareze sau să mențină puterea în stat. În ultima perioadă se observă un nou fenomen, și anume tendința politicienilor de a-și afilia Asociații Obștești sau Fundații de binefacere, care devin un instrument pentru finanțările netransparente pentru proiectele lor politice, conform unei analize a Centrului de Politici și Reforme. Majoritatea fundațiilor fac donații surprinse pe larg de camerele televiziunilor afiliate patronilor,

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
20 septembrie 2018

Un mercenar din Moldova în vârstă de 20 de ani a fost ucis în Siria

În ciuda faptului că serviciile speciale din Federația Rusă au luat măsuri pentru a preveni publicarea numelor mercenarilor care au luptat în Siria din cadrul companiei privată militară „Wagner” și a curățat paginile lor de pe rețelele de socializare, Serviciul ucrainean de Securitate (SBU) informează că deține informații despre 80 de mercenari, care au murit în noapte de 7-8 februarie după ce coaliția condusă de SUA s-a ciocnit cu forțele pro-guvernamentale din provincia siriană Deir ez-Zor. Serviciul ucrainean de Securitate a publicat deja numele a 41 de mercenari, printre care se numără și un moldovean care a decedat în Siria.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
4 septembrie 2018

Victor Chirilă: Propunerile Federației Ruse pentru reluarea consultărilor în formatul „5+2” sunt periculoase

Propunerile Federației Ruse privind reluarea consultărilor și negocierilor în formatul „5+2” de soluționare a conflictului transnistrean, cu asumarea îndeplinirii anumitor condiții de către Chișinău și Tiraspol, sunt periculoase la etapa actuală din mai multe considerente. Cel puțin aceasta consideră președintele Asociației pentru Politică Externă, Victor Chirilă, potrivit căruia formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri de probleme, în special pe cele politice și de securitate.

Victor Chirilă a menționat în cadrul unei conferințe de presă că formatul „5+2” a fost relansat în 2012, atunci Chișinăul împreună cu administrația de la Tiraspol, dar și mediatorii și observatorii au căzut de acord asupra principiilor și procedurilor de relansare a consultărilor și eventualelor negocieri în acest format împărțind subiectele în trei coșuri:

  • problematica politică și de securitate;

  • problemele economice și de facilitare a mișcării populației pe ambele maluri ale Nistrului;

  • subiectele de ordin umanitar și drepturile omului.

„Din 2012 și până în 2014 au avut loc mai multe runde de întâlniri în formatul „5+2”, după care au fost suspendate în urma nemulțumirii Federației Ruse și administrației de la Tiraspol față de eficiența acestui format de negocieri. Iată că, după doi ani, Federația Rusă consideră că această pauză a durat „inacceptabil de mult” – așa este formularea părții ruse, și este timpul ca acest format „5+2” să fie relansat, dar nu înainte ca anumite condiții să fie îndeplinite de Chișinău și de Tiraspol”, a spus președintele APE, evidențiind printre propunerile părții ruse cea ca „Chișinăul și administrația de la Tiraspol să elaboreze un document ce ar conține garanții de implementare a acelor acorduri care vor fi convenite în formatul „5+2””.

La fel, partea rusă propune ca Tiraspolul și Chișinăul să-și asume următoarele obligații: să evite acțiuni care ar putea deteriora situația ambelor părți în domeniul economic și social; să faciliteze întâlnirile regulate ale grupurilor de lucru între autoritățile de la Chișinău și administrația de la Tiraspol, iar aceste grupuri de lucru să aibă puteri suficiente pentru a soluționa subiecte importante de pe agenda comună; normalizarea situației în domeniul investigărilor penale care vizează reprezentanții autorităților de la Tiraspol, cât și a unor reprezentanți ai autorităților de la Chișinău.

„Accentul este fals. Formatul „5+2” nu este ineficient din lipsa garanțiilor pe care le sugerează Federația Rusă, dar din cauza refuzului Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe toate cele trei coșuri, în special mă refer la refuzul Federației Ruse și administrației de la Tiraspol de a începe consultările și negocierile pe subiecte politice și de securitate, coșul ce prevede reglementarea politică a conflictului transnistrean. Orice înțelegere în domeniul economic și social, și în alte domenii importante pentru ambele părți, volens-nolens se vor lovi de anumite obstacole dacă problemele importante politice și de securitate nu sunt rezolvate, dacă negocierile și consultările nu au loc în paralel”, a mai opinat Victor Chirilă.

Referindu-se la problema grupurilor de lucru, președintele APE a menționat că este bine ca aceste grupuri să aibă împuterniciri cât mai largi pentru a rezolva problemele. Însă, în actualul context, este periculos pentru Chișinău. „Este periculos pentru că nu există o politică de Reintegrare, nu există o strategie în acest sens, nu există politici, planuri de acțiuni sectoriale pentru diferite ministere, nu există o coordonare. Pentru că Biroul de Reintegrare are capacități umane insuficiente, expertiză insuficientă. I se atrage o atenție tot mai mică acestei instituții din partea autorităților centrale ale statului. Viceprim-ministrul pentru Reintegrare nu are autoritatea cuvenită pentru a coordona această politică de Reintegrare care, repet, este inexistentă”, a mai menționat directorul Asociației pentru Politică Externă, care a sugerat Chișinăului să elaboreze un sistem de coordonare instituțională la toate nivelele, să desfășoare seminare de instruire pentru membrii grupurilor de lucru, care să cunoască tacticele de negociere și diferite capcane care le-ar putea fi întinse.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author