Cum câștigăm alegerile?

Expertul economic Dumitru Alaiba pe blogul său scrie  cum câștigăm alegerile: „Nu sunt adeptul tranzițiilor violente de putere. Sunt adeptul tranzițiilor de putere exclusiv democratice, prin alegeri. Până în 2016 Moldova, de când există ca și țară, a avut un record absolut de a asigura tranziția puterii exclusiv prin alegeri. Chiar și în 2009, tot prin alegeri Voronin a fost dat jos. În 2016, Partidul Democrat a luat prima dată puterea ocolind alegerile. În esență, a fost prima tranziție a puterii fără alegeri. De atunci, nu avem democrație, dar multor din noi le-a luat alți doi ani jumate ca să

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 decembrie 2018

Preşedintele RM intenţionează să creeze o structură paramilitară

Igor Dodon, actualul președinte, care a suferit cinci suspendări umilitoare, a anunțat că nu va tolera a șasea oară. Potrivit lui Dodon, în ultimele zile, el a primit câteva mii de apeluri care au cerut crearea unei mișcări populare – așa-numita „gardă prezidențială”. Dodon a spus acest lucru vineri, în aerul canalului NTV Moldova, controlat de el în legătură cu posibila demitere a acestuia. „Președintele parlamentului amenință să mă înlăture în fiecare zi, așa că oamenii mă cer deja să creez o mișcare populară. Și vreau să spun că există o mare probabilitate ca în viitorul apropiat să susțin această

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
15 decembrie 2018

Sondaj IRI: Patru partide ar intra în momentul de față în Parlament

Rezultatele  sondajului  de opinie dat de IRI demonstreaza ca dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, patru partide ar intra în Parlament: Partidul Socialiștilor (PSRM), Partidul Democrat (PD), Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) Partidul Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA). Potrivit sondajului efectuat deInternational Republican Institute (IRI) în perioada 11 septembrie – 16 octombrie, pe un eșantion de 1,503 respondenți,  pe primul loc este clasat Partidul Socialiștilor cu un procentaj de 32 la sută. PD, PAS și Platforma DA cu câte 12%. Totodată, este de menționat și faptul că, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova și Partidul Șor ar acumula câte

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 noiembrie 2018

Concentrarea mass-media sărăcește considerabil ”piața de idei”

Concentrarea în mass-media poate avea justificare economică, dar nu poate fi acceptată, pentru că nu doar efectul economic, în definitiv, trebuie să-l urmărească mass-media, ci, în primul rând, o informare adecvată a cetățeanului. O informare adecvată înseamnă o diversitate cât mai largă de produse mediatice credibile oferite cetățeanului, ca să i se respecte dreptul fundamental la informație.

Concentrarea mass-media nu poate, din start, să asigure respectiva diversitate, dimpotrivă, o limitează și, până la urmă, ”piața de idei” sărăcește considerabil. Situația se înrăutățește și mai mult, dacă scopul concentrării este efectul ideologic. Noi, ”copiii URSS-ului”, am simțit pe propria piele ce înseamnă ca pe piața de idei să aibă acces doar ideile care ”trebuie” să aibă acces. Consecințele, în definitiv, au fost devastatoare. Putem să repetăm experiența, dacă memoria ni-i scurtă, dar putem și s-o evităm.

Rațiunea trează, dacă mai trebuie ea azi cuiva, parcă ne-ar îndemna să ocolim grebla, pe care am călcat o dată. Cum? Bunele practici existente în lume, pe care le neglijăm cu îndărătnicia asinului spaniol, ne oferă soluții pe potrivă: prevederi juridice corespunzătoare, dar care să funcționeze, nu doar să fie împrumutate și trecute în texte de lege. Prevederile, și aici mă gândesc la domeniul audiovizualului, s-ar referi la un număr limitat de servicii de programe, pe care ar putea să le ofere un deținător de licență de emisie într-o unitate administrativ-teritorială sau într-un municipiu.

Numărul ar trebui, pe de o parte, să asigure viabilitatea economică a deținătorului de licență, iar pe de altă parte, să nu-i permită să aibă o poziție dominantă pe piață, pentru a nu afecta concurența loială. În plus, ar fi necesară o limitare specială pentru cota de audiență, cota de piață permisă unui radiodifuzor, limitare ce lipsește actualmente în legislația națională. Prevederile s-ar referi și la mecanisme clare, prin care piața audiovizualului este măsurată cu regularitate și, în cazul în care se întrevăd tendințe negative pentru pluralism și concurență, să se intervină în mod corespunzător. Avem Consiliu Coordonator al Audiovizualului și avem Consiliu al Concurenței, dar puțină coordonare și puțină concurență sănătoasă.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author