Moldova are Guvern de coalitie PSRM-ACUM

Blocul ACUM „Platforma DA și PAS” și PSRM au creat noul Guvern al RM. Acesta a fost votat astăzi, conform programului stabilit de cele două formațiuni. La șefia Guvernului ar urma să fie votată lidera Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu, iar liderul Platformei DA, Andrei Năstase, în funcția de ministeru al Afacerilor Interne. Vedeți mai jos membrii  Cabinetului de miniștri: Maia Sandu – prim-ministru Andrei Năstase – viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Interne Vasile Șova – viceprim-ministru pentru Reintegrare Natalia Gavrilița – ministru al Finanțelor Georgeta Mincu – ministru al Agriculturii Nicolae Popescu – ministru al Afacerilor Externe și

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
8 iunie 2019

Coalitia antioligarhica ACUM+PSRM creata

Deputații Partidului Socialiștilor din Moldova (PSRM) și cei din Blocul ACUM au semnat o înțelegere politică temporară, prin care lidera PSRM, Zinaida Greceanîi va fi numită speaker, iar lidera PAS, Maia Sandu – prim-ministru al Republicii Moldova. Imediat după emiterea decretului de desemnare a candidatului la funcția de prim-ministru, lidera PAS, Maia Sandu va fi votată în funcția de premier. De asemenea, deputații vor susține prin vot: – Declarația privind caracterul capturat al instituțiilor statului – Decizia privind stabilirea datei alegerilor locale generale. – Demiterea Directorului Serviciului de Informații și Securitate.  – Revocarea Directorului Centrului Național Anticorupție. – Modificarea Legii

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
8 iunie 2019

Shadow comment în privința rezultatelor negocierilor de formare a puterii

Shadow comment de la Telegram canal t.me/@romania_ru  în privința rezultatelor negocierilor de formare a puterii în Republica Moldova În primul rând, nu înțelegem cu adevărat unde au găsit diferențe politice între părți. Dacă democrații nu trag Moldova în NATO și UE nu ne vrea să accepte statul, în acest context nu există nici un factor geopolitic din partea PDM. Imediat după alegeri, Igor Dodon a pictat atât de frumos avantajele apropierii Republicii Moldova față de UE, a recunoscut atât de mult importanța unei zone de liber schimb cu UE și a reamintit de atâtea ori că el personal nu trage republica în

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
2 aprilie 2019

Recuperarea miliardului: legea confiscării extinse a averilor

În Republica Moldova Guvernul s-a apucat să adopte legislația anti-corupție și pentru integritate, modificând, într-o propunere legislativă, CNI și declarațiile de avere și extinzând – încă modest – lista celor obligați să facă declarații de avere. Încă nu știm însă forma lor. E un început, dar departe de a soluționa marile probleme de credibilitate ale actualei majorități, departe de regulile europene, de această părere este Iulian Chifu, fost consilier prezidențial.

4a

România și-a asumat, în lista cu reformele obligatorii solicitate Guvernului Republicii Moldova, să arate tuturor cum sunt construite și cum funcționează, de fapt, politicile europene, cum funcționează mecanismele de control, de luptă împotriva corupției și averilor ilicite, pentru a îndepărta din percepția publică în RM ideea că pro-europeană e acțiunea partidelor cu această etichetă de până acum. O întreprindere dificilă, dar pe deplin obligatorie pentru un stat în pragul falimentului economic și financiar, ca să nu spunem în pragul falimentului politic, moral și statal.

Un pachet adoptat de guvern e doar o sumă de bune intenții. Până aceste documente, proiecte nu devin legi, până nu funcționează pe deplin, avem de a face doar cu bune intenții. Și cum majoritatea parlamentară – numită pro-europeană la Chișinău – nu are credibilitate nici internă, nici externă, până nu probează prin acțiuni această orientare, acum e momentul și punctul de încercare, când legile vor intra în plen și vor fi (sau nu) votate în forma actuală sau chiar întărită.

Marea cumpănă a actualului guvern (de fapt, al oricărui guvern din Republica Moldova) este aceea de a prezenta populației formula de „bail-out”, respectiv, de salvare prin naționalizare a băncilor cu probleme din sistemul din RM; și sunt vreo 6 sub supravegherea Băncii Naționale. Asumarea la datoria publică a găurilor celor 6 bănci va întâmpina o rezistență majoră din partea populației, dacă nu există măsuri clare, pe care le asumă autoritățile pentru recuperarea prejudiciului și pedepsirea responsabililor.

5aDespre asta vorbim, de fapt: despre legile anti-coruptie, ce trebuie întărite, CNA reformat și independent, capabil să efectueze cercetarea și urmărirea penală cu profesionalism. Despre reorganizarea judiciară și evaluarea judecătorilor în funcție de calitatea profesională și, respectiv, cazurile judecate. Ca și procurorii, de altfel, promovați în funcție de succesele în anchetarea cazurilor complicate, cu implicații politice și publice.

Apoi, cel mai important pas este confiscarea extinsă a averilor. Să ne lămurim: una este confiscarea bunurilor rezultate din infracțiuni, alta este recuperarea prejudiciului și alta e recuperarea părții din averi ilicite, care nu pot fi justificate, în țară și peste hotare. De aceea apar aceste declarații de avere care trebuie să-i vizeze pe toți funcționarii de stat sau persoanele ce conduc întreprinderi de stat sau cu capital majoritar de stat, deci persoane ce administrează bunuri și patrimonii publice, care conduc în numele poporului și îşi asumă decizii ce vizează averea statului. Anual se declară în detaliu, se publică transparent, anual se verifică de către instituția abilitată și se confiscă ceea ce e peste nivelul justificabil și tot ceea ce se găsește nedeclarat, în țară și peste hotare. Cât despre confiscarea extinsă, aici trebuie luate toate bunurile, inclusiv cele transferate rudelor până la gradul trei și prietenilor sau terților, dacă ele provin din deturnări de fonduri, corupție, abuz în funcție, hoții.

Doar așa autoritatea statului va putea transmite cetățeanului garanții că banii pierduți se pot returna vreodată în bugetul de stat, că nu plătește cetățeanul pentru miliard și alte malversațiuni ale proprietarilor de bănci. Mai mult, o serie de măsuri, poate mai tehnice, se cer și în domeniul bugetar: achizițiile publice competitive făcute transparent, după o lege nouă, compatibilă la nivel internațional, prin licitații pe un site special de achiziții guvernamentale, verificate și ele de o agenție specializată pentru a vedea prețul și corectitudinea achizițiilor competitive. Apoi limitarea tranzacțiilor în cash și o lege strictă a păstrării banilor în bănci. Obligativitatea facturilor înseriate și a urmăririi electronice de către o administrație fiscală restructurată a tuturor tranzacțiilor. În fine, stoparea comerțului cu entități necontrolabile din regiunea separatistă sau asumarea directă a cooperării și verificarea/supervizarea actorilor înregistrați în regiunea separatistă.

O asemenea intervenție trebuie să vizeze și importurile și exporturile, și o piață a energiei, și orice tranzacție ce implică statul. Un pas greu de făcut, dar obligatoriu pentru actualele autorități, altfel credibilitatea e în continuare redusă. Și pentru cine crede că e prea greu, treceți în dreapta Prutului, unde mecanismul funcționează de ani buni și dă rezultate. Și încă suntem nemulțumiți și vrem să-l îmbunătățim. Și declarațiile de avere și interese, și incompatibilitățile, și combaterea corupției, și tranzacțiile și plățile cu cash, toate se regăsesc aievea în orice stat european, și în dreapta Prutului.

Cetățenii Republicii Moldova trebuie să vadă ce înseamnă Europa și o administrație europeană, pentru a putea alege în cunoștiință de cauză. Cei care-l caută și optează pentru Dodon, Usatîi și anarhismul pro-rus trebuie să știe că drumul spre Est e fără reguli, fără constrângeri, doar cu un Tătuc care să împartă avantaje. Numai în UE drumul se face cu reforme și cu eforturi, cu ordine și competiție reală, cu acces egal la oportunități pentru fiecare cetățean. Dacă totul se fiscalizează și există factură și se plătesc impozite la fiecare tranzacție, abia atunci statul devine serios și își poate menține serviciile față de populație. Nu se clatină în bătaia vântului, iar proprietarii de bănci nu fug cu banii deponenților, într-o formă sau alta, direct sau prin credite luate aiurea, fără reguli.

Și dacă nu mai sunt atâția bani lichizi care să circule în societate, ci totul trece pe card, factură, transfer și e impozitat și verificat, când tranzacțiile peste 1000 de dolari sunt supuse controlului Oficiului de Spălare a banilor, pe reguli europene, atunci să vedem cum explică domnul Dodon bogăția de afișe de pe străzi în campanie electorală sau proiectele mediatice proprii, cum explică Usatîi averea dobândită aiurea, cum explică și politicienii numiți pro-europeni averile făcute în funcții publice plătite în lei la nivel oficial. Cum explică imobilele, cum explică conturile din bănci în țară și străinătate, cum justifică de unde au apărut atâtea mașini de lux pe străzile Chișinăului, câte nu sunt în Germania, Italia sau Franța. Abia atunci poți crea o administrație credibilă. Și după ce funcționează vreo 10 ani, ai, cu adevărat, un stat. Gata să solicite integrarea în Uniunea Europeană. Este gata toată lumea la Chișinău să treacă prin aceste schimbări, reforme, prin această epopee?

Autor: Iulian Chifu

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author