OrheiLandromat – caritate politică

Republica Moldova se confruntă de mult timp cu problema finanțării netransparente a partidelor politice. În contextul alegerilor parlamentare ce urmează în februarie 2019, putem anticipa noi cazuri de finanțare ilicită a activităților electorale, dat fiind interesul anumitor forțe politice să acapareze sau să mențină puterea în stat. În ultima perioadă se observă un nou fenomen, și anume tendința politicienilor de a-și afilia Asociații Obștești sau Fundații de binefacere, care devin un instrument pentru finanțările netransparente pentru proiectele lor politice, conform unei analize a Centrului de Politici și Reforme. Majoritatea fundațiilor fac donații surprinse pe larg de camerele televiziunilor afiliate patronilor,

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
20 septembrie 2018

Un mercenar din Moldova în vârstă de 20 de ani a fost ucis în Siria

În ciuda faptului că serviciile speciale din Federația Rusă au luat măsuri pentru a preveni publicarea numelor mercenarilor care au luptat în Siria din cadrul companiei privată militară „Wagner” și a curățat paginile lor de pe rețelele de socializare, Serviciul ucrainean de Securitate (SBU) informează că deține informații despre 80 de mercenari, care au murit în noapte de 7-8 februarie după ce coaliția condusă de SUA s-a ciocnit cu forțele pro-guvernamentale din provincia siriană Deir ez-Zor. Serviciul ucrainean de Securitate a publicat deja numele a 41 de mercenari, printre care se numără și un moldovean care a decedat în Siria.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
4 septembrie 2018

Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc

Dmitrii Ciubașenco – „Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc”. Sub pretextul de „asociere cu UE”, „integrare europeană” și „democrație”, se maschează bandiții care disprețuiesc toate aceste presupuse „principii și valori”, și sunt gata să facă orice pentru a-și menține regimul mafiot. În societatea moldovenească, se crede că oamenii nu pot influența în nici un fel puterea și politica statului, și că toate aceste ceremonii „democratice” sub forma „alegerilor”, „libertății de exprimare” și a „drepturilor omului” sunt pur și simplu cinice. Unii cred că politica din Moldova a degenerat în fraudă, manipulare și haos, prin urmare, este mai

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
25 august 2018

Noi recomandări în vederea finalizării gazoductului Iași-Ungheni-Chișinău

Pentru finalizarea gazoductului Iași-Ungheni-Chișinău este necesar un dialog între România, Moldova și Uniunea Europeană, colaborare care se poate realiza prin organizarea unor întâlniri frecvente între cele trei părți, mai exact a actualei comisii COM- RO-RM-IFI.  Este opinia specialiștilor de la Expert-Grup, conturată în studiul „Extinderea gazoductului Iași-Ungheni spre Chișinău: Provocări și oportunități”, lansat astăzi. 

Experții au venit și cu recomandări în vederea finalizării proiectului, penru România, Moldova și UE.

Uniunea Europeană

1. Condiţionarea suplimentară în procesul de finanțare, conform principiului „more-for-more” din Politica Europeană de Vecinătate revizuită recent. Într-o primă fază, UE ar putea majora suma de 10 milioane la 1/7 din costul proiectului, care acum este estimat la peste 90 milioane EUR.

2. Acordarea finanţării privind invocarea următoarelor condiţionalităţi:

– capacitarea instituţională şi asigurarea independenţei de facto a reglementatorului ANRE;

– reformarea sistemului energetic

– tarife şi schemă de sprijin social ţintit către categoriile defavorizate/consumatori vulnerabili;

– asigurarea sustenabilității financiare a consumatorilor de gaze din sistemul public – CET-uri;

– monitorizarea independenţei Vestmoldtransgaz;

– reforme anticorupţie în sectorul energetic.

– Acordarea asistenței financiare în tranşe, cu condiţionalităţi ferme şi monitorizabile. În acelaşi timp, este nevoie de un sprijin susţinut pentru creşterea acceptabilităţii reformelor în rândul publicului (comunicare adecvată, advocacy).

România

– Sprijinirea proiectului prin buna derulare a investiţiilor aferente părţii româneşti.

– Acordarea de sprijin instituţional (transfer de know-how privind ANRE, dar şi scheme de protecţie socială pentru energie), având în vedere că aceasta se confruntă cu aceleaşi probleme şi tocmai a început să le abordeze în mod serios.

– Sprijin la nivel regional pentru ca Moldova să fie inclusă de facto în grupul CESEC15, care promovează la UE priorităţile de interconectare pe gaze pentru sud-estul Europei. Deşi este teoretic afiliată grupului CESEC, Moldova nu a semnat memorandumul de la Dubrovnik în iulie 2015, care „dă greutate” grupului.

– Desfășurarea de advocacy la instituţiile europene pentru susţinerea independenţei energetice a Moldovei, a proiectelor de interconectare şi a întăririi instituţiilor.

– Stimularea interesului din partea companiilor româneşti (Transgaz) ca să participe cu capital la Vestmoldtransgaz, lucru care ar trebui întărit prin susţinerea din partea Comisiei pentru a asigura că conducta nu va fi influenţată de Gazprom sau de interese corupte din Moldova.

Republica Moldova

– Restructurarea, pe termen mediu și lung, a sectorului energetic şi eliminarea „constrângerilor bugetare slabe” (neplata) din sector.

– Fortificarea independenței și capacităților instituționale ale ANRE.

– Revizuirea tarifelor, trecerea la tarife „intrare-ieşire” pentru reţelele de transport gaze naturale.

– Promovarea reformelor nepopulare legate de implementarea Pachetului Energetic III (separarea efectivă a producătorului și furnizorului de transportator și distribuitor).

– Combaterea corupţiei în sector cu scopul liberalizării pieții și identificării unor surse financiare adiționale disponibile pentru consolidarea sectorului energetic.

– Numirea unui „campion” (coordonator motivat) al interconectărilor / diversificării surselor de aprovizionare cu energie, în cadrul Ministerului Economiei, care să fie responsabil de monitorizarea și evaluarea acestor proiecte, inclusiv pentru energia electrică.

Totodată, experții subliniază că extinderea gazoductului Iași-Ungheni spre Chișinău, unde se consumă circa 50-60% din totalul gazului importat în Moldova, este un aspect fundamental pentru a crește interesul economic față de gazoduct, dar și pentru a materializa obiectivul de diversificare a surselor și rutelor de livrare a gazelor naturale, ce contribuie nemijlocit la securitatea energetică a țării și regiunii. 

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author