OrheiLandromat – caritate politică

Republica Moldova se confruntă de mult timp cu problema finanțării netransparente a partidelor politice. În contextul alegerilor parlamentare ce urmează în februarie 2019, putem anticipa noi cazuri de finanțare ilicită a activităților electorale, dat fiind interesul anumitor forțe politice să acapareze sau să mențină puterea în stat. În ultima perioadă se observă un nou fenomen, și anume tendința politicienilor de a-și afilia Asociații Obștești sau Fundații de binefacere, care devin un instrument pentru finanțările netransparente pentru proiectele lor politice, conform unei analize a Centrului de Politici și Reforme. Majoritatea fundațiilor fac donații surprinse pe larg de camerele televiziunilor afiliate patronilor,

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
20 septembrie 2018

Un mercenar din Moldova în vârstă de 20 de ani a fost ucis în Siria

În ciuda faptului că serviciile speciale din Federația Rusă au luat măsuri pentru a preveni publicarea numelor mercenarilor care au luptat în Siria din cadrul companiei privată militară „Wagner” și a curățat paginile lor de pe rețelele de socializare, Serviciul ucrainean de Securitate (SBU) informează că deține informații despre 80 de mercenari, care au murit în noapte de 7-8 februarie după ce coaliția condusă de SUA s-a ciocnit cu forțele pro-guvernamentale din provincia siriană Deir ez-Zor. Serviciul ucrainean de Securitate a publicat deja numele a 41 de mercenari, printre care se numără și un moldovean care a decedat în Siria.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
4 septembrie 2018

Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc

Dmitrii Ciubașenco – „Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc”. Sub pretextul de „asociere cu UE”, „integrare europeană” și „democrație”, se maschează bandiții care disprețuiesc toate aceste presupuse „principii și valori”, și sunt gata să facă orice pentru a-și menține regimul mafiot. În societatea moldovenească, se crede că oamenii nu pot influența în nici un fel puterea și politica statului, și că toate aceste ceremonii „democratice” sub forma „alegerilor”, „libertății de exprimare” și a „drepturilor omului” sunt pur și simplu cinice. Unii cred că politica din Moldova a degenerat în fraudă, manipulare și haos, prin urmare, este mai

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
25 august 2018

Premierul Gaburici și-a anunțat demisia, ce urmează

Premierul Chiril Gaburici şi-a anunțăt demisia.

Declarațiile au fost făcute cu puțin timp în urmă în cadrul unui briefing de presă.

În această situaţie miniștrii rămân să-și exercite funcția așa cum o făceau până acum, doar că nu pot face schimbări în ceea ce privește bugetul instituțiilor pe care le gestionează. De asemenea Guvernul nu poate adopta hotărâri. (art. 71. Atribuţiile Guvernului în exerciţiu (demisionar) din Legea cu privire la Guvern 64/31.05.90 //Veştile 8/191, 30.08.1990

Totodată cadrul legal stabileşte că în cazul imposibilităţii formării Guvernului [..] timp de 3 luni, Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea fracţiunilor parlamentare, poate să dizolve Parlamentul. Parlamentul poate fi dizolvat, dacă nu a acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 45 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură.

Dizolvarea este sancţiunea constituţională aplicabilă Parlamentului, deoarece organul legislativ şi reprezentativ suprem nu-şi mai poate exercita funcţiile şi, astfel, nu mai poate exprima voinţa alegătorilor. Din aceste considerente, în legătură cu disfuncţia survenită, prin dizolvarea Parlamentului şi desfăşurarea alegerilor anticipate, alegătorilor li se oferă posibilitatea de a soluţiona pe cale constituţională conflictul dintre autorităţi. Totodată, prerogativa Şefului statului de a dizolva Parlamentul constituie o garanţie constituţională, care permite soluţionarea şi deblocarea unei crize instituţionale.

În Hotărârea nr. 30 din 1 octombrie 2013 pentru interpretarea articolului 85 alin.(1) şi alin. (2) din Constituţia Republicii Moldova (dizolvarea Parlamentului), Curtea Constituţională a statuat că termenul de 3 luni, prevăzut de alin.(1) al articolului 85, este un termen-limită de dizolvare a Parlamentului, comun pentru ambele cazuri în care intervine o situaţie de criză sau conflict, şi anume: imposibilitatea formării Guvernului sau blocarea procedurii de adoptare a legilor.

Preşedintele Republicii Moldova poate dizolva Parlamentul dacă nu a acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului doar dacă sunt întrunite cumulativ două condiţii, şi anume: 1) în termen de 45 de zile de la prima solicitare şi 2) după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură.

Termenul de 45 de zile pentru încercările de învestitură se absoarbe în termenul-limită general de 3 luni pentru formarea Guvernului.

 

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author