Târgul merge…. funcţii şi scenarii

Conform datelor anonime prezentate de Telegram canal t.me/@romania_ru merg tratative intense în privinţa funcţiei de speaker al Parlamentului Republicii Moldova. Postul, desigur, este al doilea după Președinte, dar, după importanță uneori devine nu ultimul si chiar primul. Interesul Partidului Socialiştilor în obţinerea funcţiei de preşedinte al parlamentului este evidentă – anume speake-rul semnează decrete de promulgare a legilor sau de numire pe care Igor Dodon refuză să le semneze. Avînd o figură loială în funcţia de speaker, Dodon probabil, nu va putea fi umilit cum s-a întîmplat în timpul celor cinci suspendări din funcție, iar luînd în calcul că președintele

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
13 martie 2019

Se formeaza noua Coalitie de guvernare

La moment soarta majortății parlamentare este incertă. Reprezentanții Partidului Democrat și blocului ACUM spun că își reiterează declarațiile făcute anterior. PSRM spune că luni va anunța care vor fi acțiunile de mai departe ale formațiunii. Sergiu Litvinenco, reprezentantul blocului electoral ACUM DA PAS, susține că formațiunea își menține poziția de a nu negocia cu niciunul dintre cele trei partide care au acces în legislativ, referindu-se la PSRM, PDM și Partidul „Șor”. „Nu negociem în niciun fel cu Partidul Democrat pentru că ei nu sunt parteneri, scolul lor nu este să dezvolte țara, dar să se mențină la putere exclusiv”, a menționat

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
10 martie 2019

REZULTATELE FINALE alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019

Conform  TV8.md Curtea Constituțională a emis   hotărârea prin care a confirmat alegerile parlamentare care au avut loc pe 24 februarie. Prin decizia sa, CC aRM  a validat mandatele tuturor celor 101 deputați care au acces în noul legislativ.  După scrutin, pe circumscripția națională patru partide acced în noul Parlament. Primul este PSRM, care obținut 18 mandate de deputat, blocul ACUM – 14 mandate, PDM – 13 mandate, Partidul „Șor” – 5 mandate de deputat. Pe circumscripții uninomnale cele 51 de sunt împărțite în felul următor: 17 PSRM, 17 PDM, 12 ACUM, 2 Partidul „Șor”, 3candidați independenți. În acest sens rezumând alegerile din

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
9 martie 2019

Protejarea societății de la dezinformare şi de informare manipulatoare

 Confruntările geopolitice din regiunea Mării Negre ne permit să observăm cum spațiul mediatic din Republica Moldova a devenit câmp de luptă informațională. Zilnic asistăm la campanii mediatice care au scopul de a dezinforma și manipula opinia publică. Redacția IDO vă propune să analizăm este oare gata Moldova să facă față acestor provocări în domeniul securității informaționale?  

Hotărârea Parlamentului nr.153 din 15.07.2011 pentru aprobarea Strategiei securităţii naţionale a Republicii Moldova la pct. 4.7. ”Asigurarea securităţii informaţionale” prevede: Securitatea informaţională a statului ţine şi de provocările cu caracter mediatic îndreptate împotriva Republicii Moldova. În acest sens, va fi ajustat un cadru normativ relevant, vor fi instituite mecanisme eficiente de monitorizare, de control şi de implementare în vederea diminuării discrepanţelor şi a provocărilor existente, protejării societăţii de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior. În acest proces va fi consultată societatea civilă.

Deci, reieșind din prevederile strategice fixate de Parlament, din 2011 pînă la momentul actual era necesar de implementat la nivel legislativ:

– un cadru normativ relevant;

– mecanisme eficiente de monitorizare şi control, pentru a proteja societatea de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

În realitate, după 3 ani de la aprobarea Strategiei abia acum Parlamentul RM a inițiat un șir de discuții și elaborarea de acte normative care au scop protejarea spațiului informațional.

Cadru normativ relevant pentru protejarea societății de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

Deputații PDM și PLDM prin proiectul nr. 107 din 31.03.2015 propun mai multe amendamente la Codul Audiovizualului. Acestea prevăd completarea articolului 6 al Codului Audiovizualului, („Garantarea moralităţii şi asigurarea protecţiei minorilor”) cu un nou alineat (4). Acesta prevede: „Sunt interzise comunicarea/difuzarea emisiunilor de știri, analitice și dezbateri prezentate sau moderate de politicieni, persoane cu funcții de demnitate publică sau persoane angajate în cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, precum și persoanele desemnate să candideze la alegerile prezidențiale, parlamentare, locale”.

Totodată, după articolul 7 (Echilibrul şi pluralismul politico-social) se propune introducerea articolului 7′ „Asigurarea securității informaționale și protecția informației”, care prevede că „Consiliul Coordonator al Audiovizualului este obligat să asigure respectarea și protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor, inclusiv la informare corectă și obiectivă”, dar și „Se interzice transmisiunea, retransmisia, comunicarea audiovizuală a programelor care pun în pericol sau atentează asupra suveranității, integrității teritoriale, independenței statului, securității naționale, inclusiv programe care cad sub incidența Legii privind contracararea activității extremiste”.

În esență, proiectul de lege nr. 107 cu privire la interzicerea propagandei prin buletinele de știri, emisiunile și talk-show-urile cu caracter politic prevede că RM  aplică prevederile Convenției europene pentru televiziunea transfrontalieră, iar orice televiziune din Moldova va trebui să respecte aceste prevederi.  

Totodată, proiectul în viziunea experților în  mass-media conține și unele prevederi inadecvate prin care se încearcă limitarea libertății de exprimare. În special ei au constatat că proiectul de lege încalcă unele norme democratice prin care se încearcă reglementarea comportamentul moderatorilor sau la aplicarea sancțiunilor CCA-ului, sau la interzicerea publicității privind televiziunea publică.

În acest sens, legiuitorii au recunoscut că documentul elaborat necesită amendare ca proiectul să se refere strict la securitatea informațională, excluzând celelalte proiecte care se referă la activitatea jurnalistului și difuzarea liberă a informației.

În același timp, constatăm că Legislativul RM este presat de timp să facă aceste modificări în domeniul audiovizualului, întrucât până pe 14 iunie vor avea loc alegeri locale generale, iar statul trebuie să asigure securitatea informațională.

Altfel fără  implementarea prevederilor noi în domeniul audiovizualului poate să se repete situația din UTA Găgăuzia, care a demonstrat implicarea posturilor TV din exterior în campania electorală la funcția de Bașcan prin diferite imixiuni de dezinformare  sau de informare manipulatoare care au denaturat voința alegătorului.

SURSA

https://balacci.wordpress.com/tag/securitate-informationala/

http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2614/language/ro-RO/Default.aspx

http://www.publika.md/sustinuta–dar-si-criticata–deputatii-si-analistii–despre-interzicerea-propagandei-straine-video_2272511.html

http://www.publika.md/pdm-vrea-scoaterea-articolelor-contestate-din-legea-audiovizualului–dar-pldm-se-opune_2272801.html

http://unimedia.info/stiri/ong-urile-de-media-dezaproba-modificarile-la-codul-audiovizualului-si-cer-sa-fie-amanata-examinarea-proiectului-91507.html

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author