Cum câștigăm alegerile?

Expertul economic Dumitru Alaiba pe blogul său scrie  cum câștigăm alegerile: „Nu sunt adeptul tranzițiilor violente de putere. Sunt adeptul tranzițiilor de putere exclusiv democratice, prin alegeri. Până în 2016 Moldova, de când există ca și țară, a avut un record absolut de a asigura tranziția puterii exclusiv prin alegeri. Chiar și în 2009, tot prin alegeri Voronin a fost dat jos. În 2016, Partidul Democrat a luat prima dată puterea ocolind alegerile. În esență, a fost prima tranziție a puterii fără alegeri. De atunci, nu avem democrație, dar multor din noi le-a luat alți doi ani jumate ca să

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 decembrie 2018

Preşedintele RM intenţionează să creeze o structură paramilitară

Igor Dodon, actualul președinte, care a suferit cinci suspendări umilitoare, a anunțat că nu va tolera a șasea oară. Potrivit lui Dodon, în ultimele zile, el a primit câteva mii de apeluri care au cerut crearea unei mișcări populare – așa-numita „gardă prezidențială”. Dodon a spus acest lucru vineri, în aerul canalului NTV Moldova, controlat de el în legătură cu posibila demitere a acestuia. „Președintele parlamentului amenință să mă înlăture în fiecare zi, așa că oamenii mă cer deja să creez o mișcare populară. Și vreau să spun că există o mare probabilitate ca în viitorul apropiat să susțin această

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
15 decembrie 2018

Sondaj IRI: Patru partide ar intra în momentul de față în Parlament

Rezultatele  sondajului  de opinie dat de IRI demonstreaza ca dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, patru partide ar intra în Parlament: Partidul Socialiștilor (PSRM), Partidul Democrat (PD), Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) Partidul Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA). Potrivit sondajului efectuat deInternational Republican Institute (IRI) în perioada 11 septembrie – 16 octombrie, pe un eșantion de 1,503 respondenți,  pe primul loc este clasat Partidul Socialiștilor cu un procentaj de 32 la sută. PD, PAS și Platforma DA cu câte 12%. Totodată, este de menționat și faptul că, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova și Partidul Șor ar acumula câte

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
17 noiembrie 2018

Protejarea societății de la dezinformare şi de informare manipulatoare

 Confruntările geopolitice din regiunea Mării Negre ne permit să observăm cum spațiul mediatic din Republica Moldova a devenit câmp de luptă informațională. Zilnic asistăm la campanii mediatice care au scopul de a dezinforma și manipula opinia publică. Redacția IDO vă propune să analizăm este oare gata Moldova să facă față acestor provocări în domeniul securității informaționale?  

Hotărârea Parlamentului nr.153 din 15.07.2011 pentru aprobarea Strategiei securităţii naţionale a Republicii Moldova la pct. 4.7. ”Asigurarea securităţii informaţionale” prevede: Securitatea informaţională a statului ţine şi de provocările cu caracter mediatic îndreptate împotriva Republicii Moldova. În acest sens, va fi ajustat un cadru normativ relevant, vor fi instituite mecanisme eficiente de monitorizare, de control şi de implementare în vederea diminuării discrepanţelor şi a provocărilor existente, protejării societăţii de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior. În acest proces va fi consultată societatea civilă.

Deci, reieșind din prevederile strategice fixate de Parlament, din 2011 pînă la momentul actual era necesar de implementat la nivel legislativ:

– un cadru normativ relevant;

– mecanisme eficiente de monitorizare şi control, pentru a proteja societatea de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

În realitate, după 3 ani de la aprobarea Strategiei abia acum Parlamentul RM a inițiat un șir de discuții și elaborarea de acte normative care au scop protejarea spațiului informațional.

Cadru normativ relevant pentru protejarea societății de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

Deputații PDM și PLDM prin proiectul nr. 107 din 31.03.2015 propun mai multe amendamente la Codul Audiovizualului. Acestea prevăd completarea articolului 6 al Codului Audiovizualului, („Garantarea moralităţii şi asigurarea protecţiei minorilor”) cu un nou alineat (4). Acesta prevede: „Sunt interzise comunicarea/difuzarea emisiunilor de știri, analitice și dezbateri prezentate sau moderate de politicieni, persoane cu funcții de demnitate publică sau persoane angajate în cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, precum și persoanele desemnate să candideze la alegerile prezidențiale, parlamentare, locale”.

Totodată, după articolul 7 (Echilibrul şi pluralismul politico-social) se propune introducerea articolului 7′ „Asigurarea securității informaționale și protecția informației”, care prevede că „Consiliul Coordonator al Audiovizualului este obligat să asigure respectarea și protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor, inclusiv la informare corectă și obiectivă”, dar și „Se interzice transmisiunea, retransmisia, comunicarea audiovizuală a programelor care pun în pericol sau atentează asupra suveranității, integrității teritoriale, independenței statului, securității naționale, inclusiv programe care cad sub incidența Legii privind contracararea activității extremiste”.

În esență, proiectul de lege nr. 107 cu privire la interzicerea propagandei prin buletinele de știri, emisiunile și talk-show-urile cu caracter politic prevede că RM  aplică prevederile Convenției europene pentru televiziunea transfrontalieră, iar orice televiziune din Moldova va trebui să respecte aceste prevederi.  

Totodată, proiectul în viziunea experților în  mass-media conține și unele prevederi inadecvate prin care se încearcă limitarea libertății de exprimare. În special ei au constatat că proiectul de lege încalcă unele norme democratice prin care se încearcă reglementarea comportamentul moderatorilor sau la aplicarea sancțiunilor CCA-ului, sau la interzicerea publicității privind televiziunea publică.

În acest sens, legiuitorii au recunoscut că documentul elaborat necesită amendare ca proiectul să se refere strict la securitatea informațională, excluzând celelalte proiecte care se referă la activitatea jurnalistului și difuzarea liberă a informației.

În același timp, constatăm că Legislativul RM este presat de timp să facă aceste modificări în domeniul audiovizualului, întrucât până pe 14 iunie vor avea loc alegeri locale generale, iar statul trebuie să asigure securitatea informațională.

Altfel fără  implementarea prevederilor noi în domeniul audiovizualului poate să se repete situația din UTA Găgăuzia, care a demonstrat implicarea posturilor TV din exterior în campania electorală la funcția de Bașcan prin diferite imixiuni de dezinformare  sau de informare manipulatoare care au denaturat voința alegătorului.

SURSA

https://balacci.wordpress.com/tag/securitate-informationala/

http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2614/language/ro-RO/Default.aspx

http://www.publika.md/sustinuta–dar-si-criticata–deputatii-si-analistii–despre-interzicerea-propagandei-straine-video_2272511.html

http://www.publika.md/pdm-vrea-scoaterea-articolelor-contestate-din-legea-audiovizualului–dar-pldm-se-opune_2272801.html

http://unimedia.info/stiri/ong-urile-de-media-dezaproba-modificarile-la-codul-audiovizualului-si-cer-sa-fie-amanata-examinarea-proiectului-91507.html

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author