Fără râul Nistru, Moldova ar putea deveni un deșert

Problema construcției pe râul Nistru a Hidrocentralei de la Dnestrovsk a reușit să unească forțele de opoziție (PLDM, PCRM, PSRM și PL). Acestea au cerut în plenul Parlamentului desfășurarea audierilor parlamentare pentru a fi chemat un responsabil de la Guvern ca să explice ce se întâmplă pe râul Nistru. Însă propunerea de a introduce subiectul la ordinea zilei nu a fost susținută de plenul Parlamentului. Această propunere a fost votată doar de 43 de deputați. „Sunt foarte multe lucruri necunoscute, și dacă într-adevăr sunt aceste negocieri interguvernamentale, este foarte bine ca Parlamentul să cunoască multe despre ele”, a declarat deputatul

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
22 februarie 2018

Parlamentul European a examinat persecuția avocaților din Moldova, Azerbaidjan, Ucraina, Rusia și Kazahstan

              La 20 februarie 2018 a avut loc un eveniment pe tema persecuției și protecției avocaților la sediul Parlamentului European din Bruxelles. Evenimentul a fost găzduit de deputații europeni în parteneriat cu Fundația Open Dialog.                La eveniment a participat Ana Ursachi, avocata cunoscută pentru apărarea drepturilor omului în Moldova, fondatoarea mișcării civice „#NuMaTem”, împreună cu un grup de europarlamentari, reprezentanții Fundației Open Dialog și apărătorii pentru drepturile omului din Azerbaidjan și Kazahstan care la moment sunt refugiați pentru persecutări politice.                Avocata a declarat că în cadrul acestui eveniment fost abordată problema avocaților

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
21 februarie 2018

Mihail Saakaşvili din nou reținut în Ucraina

Fostul preşedinte georgian, Mihail Saakaşvili, devenit lider de opoziţie în Ucraina, a fost reținut luni la Kiev de persoane necunoscute, a declarat purtătorul său de cuvânt. Conform acestuia, indivizi neidentificaţi care purtau costume verzi de camuflaj şi aveau feţele acoperite cu măşti l-au luat cu forţa pe Saakaşvili. Acesta a mai declarat că răpitorii ar putea fi membri ai unei unităţi speciale a serviciului de protecţie a frontierei, dar nu a oferit detalii. Pe pagina de Facebook a fostului președinte georgian a fost postat un filmuleț cu reținerea acestuia. Din imaginile video se poate de observat că Mihail Saakasvili a

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
12 februarie 2018

Protejarea societății de la dezinformare şi de informare manipulatoare

 Confruntările geopolitice din regiunea Mării Negre ne permit să observăm cum spațiul mediatic din Republica Moldova a devenit câmp de luptă informațională. Zilnic asistăm la campanii mediatice care au scopul de a dezinforma și manipula opinia publică. Redacția IDO vă propune să analizăm este oare gata Moldova să facă față acestor provocări în domeniul securității informaționale?  

Hotărârea Parlamentului nr.153 din 15.07.2011 pentru aprobarea Strategiei securităţii naţionale a Republicii Moldova la pct. 4.7. ”Asigurarea securităţii informaţionale” prevede: Securitatea informaţională a statului ţine şi de provocările cu caracter mediatic îndreptate împotriva Republicii Moldova. În acest sens, va fi ajustat un cadru normativ relevant, vor fi instituite mecanisme eficiente de monitorizare, de control şi de implementare în vederea diminuării discrepanţelor şi a provocărilor existente, protejării societăţii de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior. În acest proces va fi consultată societatea civilă.

Deci, reieșind din prevederile strategice fixate de Parlament, din 2011 pînă la momentul actual era necesar de implementat la nivel legislativ:

– un cadru normativ relevant;

– mecanisme eficiente de monitorizare şi control, pentru a proteja societatea de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

În realitate, după 3 ani de la aprobarea Strategiei abia acum Parlamentul RM a inițiat un șir de discuții și elaborarea de acte normative care au scop protejarea spațiului informațional.

Cadru normativ relevant pentru protejarea societății de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

Deputații PDM și PLDM prin proiectul nr. 107 din 31.03.2015 propun mai multe amendamente la Codul Audiovizualului. Acestea prevăd completarea articolului 6 al Codului Audiovizualului, („Garantarea moralităţii şi asigurarea protecţiei minorilor”) cu un nou alineat (4). Acesta prevede: „Sunt interzise comunicarea/difuzarea emisiunilor de știri, analitice și dezbateri prezentate sau moderate de politicieni, persoane cu funcții de demnitate publică sau persoane angajate în cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, precum și persoanele desemnate să candideze la alegerile prezidențiale, parlamentare, locale”.

Totodată, după articolul 7 (Echilibrul şi pluralismul politico-social) se propune introducerea articolului 7′ „Asigurarea securității informaționale și protecția informației”, care prevede că „Consiliul Coordonator al Audiovizualului este obligat să asigure respectarea și protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor, inclusiv la informare corectă și obiectivă”, dar și „Se interzice transmisiunea, retransmisia, comunicarea audiovizuală a programelor care pun în pericol sau atentează asupra suveranității, integrității teritoriale, independenței statului, securității naționale, inclusiv programe care cad sub incidența Legii privind contracararea activității extremiste”.

În esență, proiectul de lege nr. 107 cu privire la interzicerea propagandei prin buletinele de știri, emisiunile și talk-show-urile cu caracter politic prevede că RM  aplică prevederile Convenției europene pentru televiziunea transfrontalieră, iar orice televiziune din Moldova va trebui să respecte aceste prevederi.  

Totodată, proiectul în viziunea experților în  mass-media conține și unele prevederi inadecvate prin care se încearcă limitarea libertății de exprimare. În special ei au constatat că proiectul de lege încalcă unele norme democratice prin care se încearcă reglementarea comportamentul moderatorilor sau la aplicarea sancțiunilor CCA-ului, sau la interzicerea publicității privind televiziunea publică.

În acest sens, legiuitorii au recunoscut că documentul elaborat necesită amendare ca proiectul să se refere strict la securitatea informațională, excluzând celelalte proiecte care se referă la activitatea jurnalistului și difuzarea liberă a informației.

În același timp, constatăm că Legislativul RM este presat de timp să facă aceste modificări în domeniul audiovizualului, întrucât până pe 14 iunie vor avea loc alegeri locale generale, iar statul trebuie să asigure securitatea informațională.

Altfel fără  implementarea prevederilor noi în domeniul audiovizualului poate să se repete situația din UTA Găgăuzia, care a demonstrat implicarea posturilor TV din exterior în campania electorală la funcția de Bașcan prin diferite imixiuni de dezinformare  sau de informare manipulatoare care au denaturat voința alegătorului.

SURSA

https://balacci.wordpress.com/tag/securitate-informationala/

http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2614/language/ro-RO/Default.aspx

http://www.publika.md/sustinuta–dar-si-criticata–deputatii-si-analistii–despre-interzicerea-propagandei-straine-video_2272511.html

http://www.publika.md/pdm-vrea-scoaterea-articolelor-contestate-din-legea-audiovizualului–dar-pldm-se-opune_2272801.html

http://unimedia.info/stiri/ong-urile-de-media-dezaproba-modificarile-la-codul-audiovizualului-si-cer-sa-fie-amanata-examinarea-proiectului-91507.html

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author