OrheiLandromat – caritate politică

Republica Moldova se confruntă de mult timp cu problema finanțării netransparente a partidelor politice. În contextul alegerilor parlamentare ce urmează în februarie 2019, putem anticipa noi cazuri de finanțare ilicită a activităților electorale, dat fiind interesul anumitor forțe politice să acapareze sau să mențină puterea în stat. În ultima perioadă se observă un nou fenomen, și anume tendința politicienilor de a-și afilia Asociații Obștești sau Fundații de binefacere, care devin un instrument pentru finanțările netransparente pentru proiectele lor politice, conform unei analize a Centrului de Politici și Reforme. Majoritatea fundațiilor fac donații surprinse pe larg de camerele televiziunilor afiliate patronilor,

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
20 septembrie 2018

Un mercenar din Moldova în vârstă de 20 de ani a fost ucis în Siria

În ciuda faptului că serviciile speciale din Federația Rusă au luat măsuri pentru a preveni publicarea numelor mercenarilor care au luptat în Siria din cadrul companiei privată militară „Wagner” și a curățat paginile lor de pe rețelele de socializare, Serviciul ucrainean de Securitate (SBU) informează că deține informații despre 80 de mercenari, care au murit în noapte de 7-8 februarie după ce coaliția condusă de SUA s-a ciocnit cu forțele pro-guvernamentale din provincia siriană Deir ez-Zor. Serviciul ucrainean de Securitate a publicat deja numele a 41 de mercenari, printre care se numără și un moldovean care a decedat în Siria.

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
4 septembrie 2018

Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc

Dmitrii Ciubașenco – „Nerecunoașterea alegerilor poate fi o decizie fatală pentru Plahotniuc”. Sub pretextul de „asociere cu UE”, „integrare europeană” și „democrație”, se maschează bandiții care disprețuiesc toate aceste presupuse „principii și valori”, și sunt gata să facă orice pentru a-și menține regimul mafiot. În societatea moldovenească, se crede că oamenii nu pot influența în nici un fel puterea și politica statului, și că toate aceste ceremonii „democratice” sub forma „alegerilor”, „libertății de exprimare” și a „drepturilor omului” sunt pur și simplu cinice. Unii cred că politica din Moldova a degenerat în fraudă, manipulare și haos, prin urmare, este mai

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
25 august 2018

Protejarea societății de la dezinformare şi de informare manipulatoare

 Confruntările geopolitice din regiunea Mării Negre ne permit să observăm cum spațiul mediatic din Republica Moldova a devenit câmp de luptă informațională. Zilnic asistăm la campanii mediatice care au scopul de a dezinforma și manipula opinia publică. Redacția IDO vă propune să analizăm este oare gata Moldova să facă față acestor provocări în domeniul securității informaționale?  

Hotărârea Parlamentului nr.153 din 15.07.2011 pentru aprobarea Strategiei securităţii naţionale a Republicii Moldova la pct. 4.7. ”Asigurarea securităţii informaţionale” prevede: Securitatea informaţională a statului ţine şi de provocările cu caracter mediatic îndreptate împotriva Republicii Moldova. În acest sens, va fi ajustat un cadru normativ relevant, vor fi instituite mecanisme eficiente de monitorizare, de control şi de implementare în vederea diminuării discrepanţelor şi a provocărilor existente, protejării societăţii de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior. În acest proces va fi consultată societatea civilă.

Deci, reieșind din prevederile strategice fixate de Parlament, din 2011 pînă la momentul actual era necesar de implementat la nivel legislativ:

– un cadru normativ relevant;

– mecanisme eficiente de monitorizare şi control, pentru a proteja societatea de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

În realitate, după 3 ani de la aprobarea Strategiei abia acum Parlamentul RM a inițiat un șir de discuții și elaborarea de acte normative care au scop protejarea spațiului informațional.

Cadru normativ relevant pentru protejarea societății de eventuale tentative de dezinformare şi/sau de informare manipulatoare din exterior.

Deputații PDM și PLDM prin proiectul nr. 107 din 31.03.2015 propun mai multe amendamente la Codul Audiovizualului. Acestea prevăd completarea articolului 6 al Codului Audiovizualului, („Garantarea moralităţii şi asigurarea protecţiei minorilor”) cu un nou alineat (4). Acesta prevede: „Sunt interzise comunicarea/difuzarea emisiunilor de știri, analitice și dezbateri prezentate sau moderate de politicieni, persoane cu funcții de demnitate publică sau persoane angajate în cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, precum și persoanele desemnate să candideze la alegerile prezidențiale, parlamentare, locale”.

Totodată, după articolul 7 (Echilibrul şi pluralismul politico-social) se propune introducerea articolului 7′ „Asigurarea securității informaționale și protecția informației”, care prevede că „Consiliul Coordonator al Audiovizualului este obligat să asigure respectarea și protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor, inclusiv la informare corectă și obiectivă”, dar și „Se interzice transmisiunea, retransmisia, comunicarea audiovizuală a programelor care pun în pericol sau atentează asupra suveranității, integrității teritoriale, independenței statului, securității naționale, inclusiv programe care cad sub incidența Legii privind contracararea activității extremiste”.

În esență, proiectul de lege nr. 107 cu privire la interzicerea propagandei prin buletinele de știri, emisiunile și talk-show-urile cu caracter politic prevede că RM  aplică prevederile Convenției europene pentru televiziunea transfrontalieră, iar orice televiziune din Moldova va trebui să respecte aceste prevederi.  

Totodată, proiectul în viziunea experților în  mass-media conține și unele prevederi inadecvate prin care se încearcă limitarea libertății de exprimare. În special ei au constatat că proiectul de lege încalcă unele norme democratice prin care se încearcă reglementarea comportamentul moderatorilor sau la aplicarea sancțiunilor CCA-ului, sau la interzicerea publicității privind televiziunea publică.

În acest sens, legiuitorii au recunoscut că documentul elaborat necesită amendare ca proiectul să se refere strict la securitatea informațională, excluzând celelalte proiecte care se referă la activitatea jurnalistului și difuzarea liberă a informației.

În același timp, constatăm că Legislativul RM este presat de timp să facă aceste modificări în domeniul audiovizualului, întrucât până pe 14 iunie vor avea loc alegeri locale generale, iar statul trebuie să asigure securitatea informațională.

Altfel fără  implementarea prevederilor noi în domeniul audiovizualului poate să se repete situația din UTA Găgăuzia, care a demonstrat implicarea posturilor TV din exterior în campania electorală la funcția de Bașcan prin diferite imixiuni de dezinformare  sau de informare manipulatoare care au denaturat voința alegătorului.

SURSA

https://balacci.wordpress.com/tag/securitate-informationala/

http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/2614/language/ro-RO/Default.aspx

http://www.publika.md/sustinuta–dar-si-criticata–deputatii-si-analistii–despre-interzicerea-propagandei-straine-video_2272511.html

http://www.publika.md/pdm-vrea-scoaterea-articolelor-contestate-din-legea-audiovizualului–dar-pldm-se-opune_2272801.html

http://unimedia.info/stiri/ong-urile-de-media-dezaproba-modificarile-la-codul-audiovizualului-si-cer-sa-fie-amanata-examinarea-proiectului-91507.html

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author