Rezultatele de monitorizare a regimului liberalizat de vize UE cu RM

În primul Raport elaborat de Comisia Europeană cu privire la implementarea mecanismului de monitorizare a regimului liberalizat de vize se arată că nu există nicio legătură directă între acordarea liberei circulații și reușita reformelor în țările vizate. Chiar dacă UE a avut speranțe în legătură cu acordarea regimului liberalizat de vize pentru a asigura un angajament mai puternic pentru lupta împotriva corupției și a crimei organizate în țările din cadrul Parteneriatului Estic, UE recunoaște acum că aceste speranțe nu au devenit realitate. Deși există cerințe formale pentru liberalizarea circulației, care includ măsuri de combatere a corupției și a spălării banilor,

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
10 ianuarie 2018

Parlamentul a votat candidatura noului Director al SIS. Vitalie Pîrlog își va exercita mandatul următorii 5 ani

Serviciul de Informaţii şi Securitate (SIS) are un nou şef. Parlamentarii au susţinut candidatura lui Vitalie Pîrlog, după ce la 25 octombrie curent a expirat mandatul actualului director, Mihai Balan. Noul director SIS a depus astăzi jurământul în plenul Parlamentului. Vitalie Pîrlog îşi va exercita mandatul pe o perioadă de cinci ani, în conformitate cu legislația în vigoare. Anterior, în perioada 2001 şi 2006 Vitalie Pârlog a reprezentat Guvernul la CEDO, iar în septembrie 2006 a fost numit în funcția de ministru al Justiției. Ultima funcție deținută a fost cea de președintele Comisiei de control a dosarelor la INTERPOL   Distribuie

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
21 decembrie 2017

Fiecare al 3-lea moldovean consideră Parlamentul cea mai coruptă instituție din țară potrivit sondajului efectuat de Institutul Republican Internațional (IRI)

Studiul a fost efectuat din bani americani, pe un eșantion de 1500 de persoane și are o marjă de eroare de 2,5 la sută. Sondajul a fost comandat de Center for Insights in Survey Research, coordonat de Baltic Surveys\The Gallup Organization, realizat, pe teren, de Magenta Consultig si finantat USAID. 90% din respondenți spun că țara noastră este guvernata în interesul unui grup mic de persoane. Studiul scoate la iveala ca din 2004 încoace problema corupției frământă tot mai mulți cetățeni. Unde corupția este prezentă? Parlament – 30% Servicii publice – 22% Guvern – 10% Business – 9% Sistemul Judiciar – 9% Partide

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
9 noiembrie 2017

Experții despre situaţia din Republica Moldova

În rezultatul expunerii de opinii a experților în privința situației postelectorale și procesului de creare a coaliției de guvernare, Portalul ”IDO” vă prezintă unele păreri ce reflectă o calificare a situației și prognoza evoluției evenimentelor.

 ”Rusia pierde la urne, dar câştigă la… negocieri”

 Directorul al Institutului de Ştiinţe Politice al Academiei Române,  Dan Dungaciu consideră că  intrarea R. Moldova pe traseul „viţelului deştept” şi cooptarea PCRM la guvernare (fie direct fie prin susţinerea unui guvern minoritar PLDM – PD) va genera o serie de consecinţe cu impact regional şi bilateral major.

1. Prin eliminarea PL de la guvernare şi cooptarea comuniştilor, Federaţia Rusă va obţine tot ce şi-a dorit, respectiv diminuarea reformelor pro-europene, scoaterea completă de pe agendă a chestiunii NATO, garanţia – prin PCRM – că R. Moldova va balansa în continuare între Est şi Vest, siguranţa că nicio apropiere periculoasă de România nu se va produce, din moment ce PCRM va fi garantul cel mai explicit al menţinerii „dosarului moldovenist” ca grilă de relaţionare cu Bucureştiul.
2. Pe plan intern, cârdăşia PLDM şi PD cu comuniştii va duce la măcinarea până la implozie a unora dintre aceste partide democratice (în special PLDM), iar politicieni care până mai ieri constituiau garanţii incontestabile de europenitate, se vor transforma, mâine, în spectre.

3. Polarizarea internă din R. Moldova se va radicaliza, iar bătălia cea mai mare se va da cu ocazia alegerilor pentru Primăria Chişinăului (iunie 2015), când Dorin Chirtoacă, vicepreşedintel PL, va fi singur împotriva tuturor. Chişinăul va fi ultima redută pe care „monstruoasa coaliţie” va dori să o cucerească.

4. România va fi pusă într-o situaţie aproape imposibilă. Nu va putea contesta explicit retorica „pro-europeană” a Chişinăului, dar nici nu poate gira o Alinaţă susţinută direct sau indirect de către PCRM, cel mai anti-românesc partid din R. Moldova (alături de Partidul Socialiştilor, al lui Igor Dodon, ultimul find însă un biet emul al lui Vladimir Voronin în proiectul moldovenist sovietic). Repetăm: dacă alte state europene pot face abstracţie de profilul anti-România al viitoarei coaliţii cu PCRM, Bucureştiul nu poate face asta fără să se compromită iremediabil. Oricât se va încerca aşa ceva, societatea româneacă nu va permite o decolorare identitară completă a relaţiei dintre cele două maluri ale Prutului. Iar cine crede că atitudinea identitară a PCRM faţă de România se va schimba în viitor, nu înţelege nimic din realităţile R. Moldova.

5. Teoretic, o guvernare cu PCRM va asigura cele 61 de voturi pentru alegerea preşedintelui R. Moldova anul care vine. Asta înseamnă că o formulă extinsă cu PCRM va avea şansă, teoretic, să se menţină la guvernare până în… 2018, anul la care Bucureştiul va sărbători 100 de ani de la Marea Unire. Care va fi atunci atmosfera de la Chişinău şi relaţia dintre România şi R. Moldova, nu e greu de intuit.

6. În atare condiţii, presiunea pe Bucureşti e enormă. Se ridica inclusiv problema oportunităţii vizitei preşedintelui României din data de 22-23 ianuarie la Chişinău. A te grăbi să girezi o construcţie guvernamentală cu PCRM înseamnă a călca pe aceeşi greblă pe care a mai călcat un preşedinte român, în 2005, când s-a grăbit să îl îmbrăţişeze (tot) pe europeanul Vladimir Voronin, iar relaţia s-a transformat, treptat, în jigniri şi înjurături birjăreşti venite de peste Prut, persecuţii şi expulzări pentru cetăţenii României, acuze la adresa oficialilor români.

Regretele preşedintelui României pentru graba de a gira ce nu putea fi girat, au fost tardive şi inutile. Iar dacă din lecţia aceasta nu se va învăţa nimic, politica externă a României în viitori ani se pregăteşte să pice la cel mai important examen al său: relaţia cu R. Moldova.

„Un stat vulnerabil este pe placul Rusiei, iar democraţia de tipul celeia care se practică în Republica Moldova, şi anume sistemul de guvernământ prin partide parlamentare, vulnerabilizează statul Republica Moldova.”

 Vladimir Socor  consideră că în privința ipotezei de dialog cu Partidul Comuniștilor, se iau în vedere două posibilități: fie o coaliție guvernamentală cu participarea Partidului Comuniștilor, fie o alianță parlamentară în care Partidul Comuniștilor ar susține un guvern minoritar format de PD și PLDM. Acestea sunt cele două posibilități care se iau în vedere. După părerea mea, o soluție mai durabilă, mai solidă ar fi includerea reprezentanților Partidului Comuniștilor în guvern, și nu opțiunea unui guvern minoritar cu susținere parlamentară comunistă.

Totodată, Socor este de părere că  armonie nu va fi. Ar fi o împăcare pe termen limitat, pentru a face posibilă guvernarea acestui stat, nu ar fi o împăcare între forţe antagoniste. Ar fi o împăcare pe termen limitat, cu obiective limitate. Dar vă dau dreptate, când vă întrebaţi cum vor percepe alegătorii toate aceste peripeţii. Alegătorii cu siguranţă că vor fi indignaţi, revoltaţi, poate chiar până la urmă scârbiţi de degenerarea sistemului politic din Republica Moldova.

”Singurul lor imbold de a depăși situația rămâne pericolul alegerilor anticipate. Rezultatul acestora – bucuria nebunilor”

Sturza Ion  a publicat pe Facebook o opinie  prin care le sugerează politicienilor următoarele: ”Din interiorul acestor negocieri îmi dau bine seama că animozitățile personale domină dialogul care practic nu există. Nu este astăzi viabilă, reală NICIO COALIȚIE! Nici pe stânga, nici pe dreapta… Jocul de-a țara continuă (vezi postarea mea din 16.12.14).

Singurul lor imbold de a depăși situația rămâne pericolul alegerilor anticipate. Rezultatul acestora – bucuria nebunilor (dodonilor).

Este nevoie de un mediator intern puternic. Constituțional vorbind, ar fi domnul președinte Timofte. Dacă mai are vlagă și vână… Poate îl rugăm?!

Este nevoie ca domnul Ghimpu să fie scos din lumea lui, jucăușă și hazardată. Poate îl rugăm?!

Este nevoie ca domnii din PD să se determine de cine vor să fie asistați la guvernare. Să lase de o parte modestia… Poate îi rugam?!

Pe comuniști nu-i rugăm nimic, ei deja miros a pradă… Dar se pare că vor rămâne doar cu mirosul..”

SURSA:

http://adevarul.ro/international/europa/exclusiv-dan-dungaciu-despre-situatia-republica-moldova-vitelul-destept-romania-rusia-1_54b89965448e03c0fda4b26f/index.html
 http://www.europalibera.org/content/article/26794072.html
 https://www.facebook.com/i.sturza?fref=ts

 

 

Distribuie articolul

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasa un comentariu

comments

About The Author